Wat ik leerde over werkgeluk

“Overmand door emoties”, een prachtige omschrijving voor iets merkwaardigs wat er op momenten in je hoofd gebeurt. Het is bijzonder dat gedachten en gevoelens altijd een weg vinden ook al zit je er soms helemaal niet op te wachten. Zo ook vandaag…

Zoals je wellicht weet, werk ik momenteel hard aan de opzet van mijn eigen bedrijf, waarmee ik me wil inzetten voor een praktische invulling van werkgeluk en zingeving in organisaties. En terwijl ik bezig ben met het uitwerken van een concurrentie analyse word ik ineens overspoeld door een gevoel van enorme dankbaarheid… dankbaarheid voor mijn vorige werkgever.

Heel gek, maar juist door te kijken naar wat mij zal gaan onderscheiden van mijn concurrenten wordt het mij steeds duidelijker: wat mag je dankbaar zijn voor een werkgever die echt waarde hecht aan menselijk kapitaal. Die de waarde inziet van het ontwikkelen van jouw persoonlijke talenten en passie zodat je die direct (maar wellicht ook indirect) in kan gaan zetten voor de organisatie en daarbuiten. Die weet dat je hierdoor productiever, effectiever en domweg een gelukkiger mens van wordt.

   Ik weet nu dat dit aspect van goed werkgeverschap lang niet       vanzelfsprekend is.

Het is jammer dat m.b.t. zingeving en persoonlijke ontwikkeling nog wel eens voorbij gegaan wordt aan het feit dat ook hiervoor de wet van wederkerigheid geldt:

Het principe van wederkerigheid draait natuurlijk om de onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift.

De ontvanger, in dit geval de werknemer, voelt zich namelijk verplicht om iets terug te doen voor de organisatie wanneer je in hem of haar investeert. Je krijgt als werkgever dus altijd iets terug! De grootste waarde van deze gift is echter niet altijd zichtbaar als een feitelijk of tastbaar resultaat maar zit vooral in kleine nuances en in de voelbare onderstroom. Hier bedoel ik niets zweverigs mee, maar iets wat je letterlijk voor je kan zien afspelen of de energie die je voelt zodra je een afdeling oploopt. Geluk is namelijk besmettelijk, net als enthousiasme, positiviteit, etc …blije mensen zijn aantrekkelijke mensen, hier wil je bij horen, hier wil je zijn. Dat is toch het mooiste cadeau wat een werknemer jou kan geven?!

Enorm dankbaar ben ik voor de ruimte en mogelijkheden die ik heb gekregen in al die 16 jaren bij Landal. Ik ben daardoor gegroeid als leidinggevende, assistent, collega, coach, vriendin en mens. Ik heb al het geleerde in praktijk mogen brengen en nu is het tijd om dit hele pakket aan ervaringen te gaan delen met andere teams en organisaties.

Ik maak het tot mijn missie te delen in mijn geluk. Ik wil verbinding, warmte, luchtigheid, humor en veiligheid brengen op plekken waar het investeren in werkgeluk vanaf nu ook een vanzelfsprekendheid gaat worden.

In mijn concurrentie analyse noteer ik dat ikzelf een levend bewijs ben van wat ontwikkeling in talent met je kan doen…lead by example, dat onderscheidt mij!

Tags: Uncategorized

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De nachtmerrie van elke topmanager
Even woelen en gewoon weer opstaan…wat wilde ik ook al weer bereiken?
Deze artikelen vind je misschien ook interessant: